Wednesday, September 3, 2008

#11

First time aku masuk MCPA Hall, lagu Silly Lily oleh Bunkface sedang dimainkan. Lagu yang memang aku minat masa tu, memang timing aku perfect. Aku datang semata-mata untuk mosh bersama fellow giggers untuk kugiran paling digilakan ramai, Hujan. First time aku tau suasana gig macam mana, sebelum ni tengok dekat tv dengan video je. Baru aku tau mosh ni memenatkan dan agak sakit kalau kene siku kat muka/kaki daripada orang yang melompat kt atas crowd tapi it's all worth it. Berpeluh macam baru lepas keluar shower sejam, bau dalam dewan yang mengasyikkan, perempuan yang melompat-lompat memang satu permandangan yang best, menyanyi bersama-sama, tercekik dengan oksigen yang kekurangan dan seperti bola sepak, gig connects people. Macam Nokia punya tagline.
Mungkin ramai dah naik nyampah apabila budak indie semua nak up, memang perangai melayu pun. Contoh paling best, Hujan. Dipuja oleh remaja-remaja yang penuh dgn hormon liar, setiap kali mereka perform confirm full house tetapi sekarang? Kena fuck. Kenapa? Sebab orang melayu memang suka menjatuhkan benda yang mereka agung-agungkan mula-mula. Okay isu basi, aku takpayah nk berleter panjang kat sini.
Terdapat banyak band berbakat di sekitar Malaysia yang setanding dengan The Strokes, Blink 182 dan pelbagai. Aku rasa kalau kita tutup muzik antarabangsa, band seperti Hujan, Bittersweet, Couple memang sudah kaya dekat Malaysia. Muzik diorang memang appeal to the younger generation, mungkin juga kaum bapa yang masih perasan diorang masih lagi di era The Who, which is a great band btw.
Apa kurangnya kugiran kita dengan international act? Tak banyak, so let's support our local act!

No comments: